زهرا نگاهی مقدم
 
انجمن دانشجویی
انجمن دانشجویی

 

در مکتب روابط انسانی با مکتب رفتاری سازمان برخلاف مکتب تیلوریسم انگیزه های روانشناسانه و رفتار انسانی و سازمان روابط گروهی در سازمان و سازمان غیر رسمی و نقش آن در سازمان رسمی مورد توجه جدی قرار داشته است .
مکتب روابط انسانی که یکی از نظریه های مهم مدیریت است .
مکتب روابط انسانی:به منظور پی بردن به حس کارکنان نسبت کار و موسسه پرسش نامه هایی تهیه و توزیع گردندن با شعار نیروی انسانی مهم ترین عامل در کسب و کار به صورت شعار روز در آمد.در چنین محیط ایدءولوژیکیبود که مکتب پا گرفت.
مکتب روابط انسانی در مدیریت:این مکتب نشان داد که مدیران و کارمندان واقعا اعضای یک سازمان هستند و بنابراین در تحقق اهداف نیز شریک می باشند.
در بررسی روحیات انسانی تفاوت های زیادی بین افراد بشر وجود دارد بنابراین در مکتب مدیر در اعمال مدیریت باید به این تفاوت ها در انسان ها توجه داشته باشد و همه افراد را به شکل مکانیکی نگاه نکند علم مدیریت دشوارترین علم در دنیای امروز به شمار می آید .
معایب و مزایای مکتب روابط انسانی:عوامل کلیدی که نءوکلاسیک ها بر آن اشاره داشتند عبارتند از:1-فرد2-گروه های کار یا سازمان های غیر رسمی 3-مدیریت مشارکتی4-انتقادهای وارد بر مکتب روابط انسانی
بعضی انتقادهای وارد بر مکتب روابط انسانی عبارتند از:1-محدودیت قلمروتحقیق2-سطح تجزیه وتحلیل3-هماهنگی و تضاد4-تاکید بیش از حد بر روحیه کارکنان
محدودیت های مکتب روابط انسانی:1-محدودیت قلمرو تحقیق:تاکید این مکتب بر مطالعه گروه بوده حتی در مطالعه اجتماعی نیز از دریچه فرد و گروه به تحلیل و استنباط پرداخته می شود در واقع سازمان به عنوان یک مفهوم کلان مورد بررسی نموده است.2-سطح تجزیه وتحلیل :در این مکتب در سطح فرد و گروه بوده است که به سازمان تعمیم داده می شود در حالی که گروه فرد و سازمان سه پدیده متفاوت و با ویژگی های مختلف هستند.3-بی توجهی به مفاهیم تضاد و قدرت در سازمان :در این مکتب تلاش به ارایه هماهنگی از طریق ارتباط بین اعضا است و از بروز تضاد به واسطه منافع گروه کم تر بحث شده است.
خدمات روابط مکتب انسانی:1-تاکید برانسان در ابعادی فراتر از انگیزه های اقتصادی 2-اهمیت فرد احساسات و عواطف او را در دنیای سازمان به خوبی می شناساند3-نقش مهم ارزش ها و هنجارهای گروهی و جمعی را بیان م یکند4-تحلیل روابط غیر رسمی و شناساییآن به عنوان یک عامل مهم رفتاری5-تعاملبین شیوه سرپرستی و روحیه به درستی منعکس می شود.
سوالات:
مکتب روابط انسانی را تعریف کنید؟
بارشد علوم مختلف به خصوص روان شناسی مردم شناسی علوم تربیتی و جامعه شناسی و با بهره گیری از تجارب مکتب مدیریت علمی و با تکیه بر روابط عاطفی روحی افراد یک سازمان مکتب جدیدی پا به عرصه حیات نهاد که مکتب روابط انسانی نامیده شد.
معایب و مزایای مکتب روابط انسانی را نام ببرید؟
فرد-گروه های کار یا سازمان های غیر رسمی-مدیریت مشارکتی-انتقاد های وارد بر مکتب روابط انسانی
بعضی از انتقاد های مکتب روابط انسانی را بنویسید؟
محدودیت قلمرو تحقیق-سطح تجزیه و تحلیل-هماهنگی و تضاد-تاکید بیش از حد بر روحیه کارکنان
محدودیت های مکتب روابط انسانی چه چیز هایی هستند؟و یک مورد را به دلخواه توضیح دهید؟
محدودیت قلمرو تحقیق-سطح تجزیه و تحلیل-بی توجهی به مفاهیم تضاد و قدرت در سازمان
سطح تجزیه و تحلیل:در این مکتب در سطح فرد و گروه بوده است که به سازمان تعمیم داده می شود در حالی که گروه فرد و سازمان سه پدیده متفاوت و با ویژگی های مختلف هستند.
سه مورد از خدمات مکتب روابط انسانی رل نام ببرید؟
تاکید بر انسان در ابعادی فراتر از انگیزه های اقتصادی-نش مهم ارزش ها و هنجارهای گروهی و جمعی را بیان می کند-تعامل بین شیوه سرپرستی و روحیه به درستی منعکس می شود.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:, :: 18:51
نادر

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن دانشجویی و آدرس daneshkadeh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 8179
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1